Annons
Insändare

Insändare: Plötsligt S-intresse i oppositionsrollen

Svar till fem socialdemokrater bakom insändare: ”Allianspartier drar ner på busstrafik utan att ta ansvar” i YA 18 februari.
Sydöstra Skåne • Publicerad 21 februari 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vilka busslinjer ska dras in? Det bryr sig regiopnpolitikerna inte om utan överlåter det på kommunpolitikerna, hävdar fem socialdemokratiska politiker i sydöst. Här ger Moderaterna svar på tal.
Vilka busslinjer ska dras in? Det bryr sig regiopnpolitikerna inte om utan överlåter det på kommunpolitikerna, hävdar fem socialdemokratiska politiker i sydöst. Här ger Moderaterna svar på tal.Foto: Tom Wall

Den skånska kollektivtrafiken står inför stora utmaningar kommande år.

Kostnaderna ökar med 300 miljoner kronor varje år när löner räknas upp och när priserna för bränsle ökar, utan att det innebär fler bussar på vägarna och fler tåg på spåren.

Annons

Till detta kommer alla investeringar som beslutades under förra mandatperioden, när Region Skåne och särskilt kollektivtrafiknämnden styrdes av Socialdemokraterna. Det är spårvagn i Lund, elbussar i Malmö, Helsingborgsexpressen och andra satsningar som enbart sker i de skånska städerna.

Investeringar som i grunden är bra, men som i den takt de ska genomföras tar allt ekonomiskt utrymme för den skånska kollektivtrafiken, samtidigt som trafiken på landsbygden lämnades efter när Socialdemokraterna investerade i projekt efter projekt i städerna under förra mandatperioden.

Det innebär att kollektivtrafiknämnden, trots betydligt mer pengar i år än förra året, behöver prioritera.

Allra mest påverkas Skånetrafikens förvaltning som behöver göra stora effektiviseringar i sin administration sedan kollektivtrafiknämnden beslutade om budgeten.

Det är helt i linje med Allians för Skånes bestämda uppfattning att vi alltid, i första hand, ska få ner kostnaderna genom att minska administrationen och onödig byråkrati. Skattepengarna är främst till för verksamhet i sjukvården och kollektivtrafiken.

En av de viktigaste frågorna för mandatperioden 2018–2022 i kollektivtrafiken är att hitta en lösning för landsbygdstrafiken som är ekonomiskt hållbar över tid.

Att köra näst in till tomma bussar, på tider där väldigt få reser, är inte ett försvarbart sätt att hantera de skånska skattepengar som också ska räcka till sjukvården.

Därför kommer vi att utöka samarbetet med de skånska kommunerna. Även om det är Skånetrafiken som ansvarar för kollektivtrafiken finns det gemensamma intressen som kan minska kostnaderna och öka tillgängligheten för alla om dessa tillfällen tillvaratas på rätt sätt.

Till exempel är det inte ovanligt att många landsbygdskommuner betalar för skolskjuts samtidigt som Skånetrafiken kör busslinjer med relativt lågt resande på ungefär samma sträckor. Det utvecklingsarbetet är prioriterat för oss moderater och för Alliansen.

Det är glädjande att Socialdemokraterna plötsligt visar ett så stort engagemang för kollektivtrafiken på landsbygden, till skillnad från förra mandatperioden när de själva var ansvariga.

Annons

Carina Zachau (M)

Ordförande kollektivtrafiknämnden

Christer Akej (M)

Ledamot kollektivtrafiknämnden

Annons
Annons
Annons
Annons