Annons
Insändare

Per Andersson: Cykelvägen på norra sidan är väl genomtänkt

Lotta Hildebrand fråga sig om byråkraterna på transportstyrelsen var cyklister, en fråga som endast de berörda byråkraterna kan svara på. Men den plan för cykelväg på norra sidan är väl genomtänkt ifrån både cykelsäkerhet till den nationala/ regionala cykelplanen.
Österlen • Publicerad 10 februari 2020 • Uppdaterad 12 februari 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Nuvarande cykelväg på grus går på havssidan söderut från Skillinge. När den blir en asfalterad cykel som binder samman hela sträckan mellan Ystad och Simrishamn kommer den enligt nuvarande plan gå på landssidan om Kustvägen.
Nuvarande cykelväg på grus går på havssidan söderut från Skillinge. När den blir en asfalterad cykel som binder samman hela sträckan mellan Ystad och Simrishamn kommer den enligt nuvarande plan gå på landssidan om Kustvägen.Foto: Sprisse Nilsson

Hittills har jag inte sett något vettigt argument för en dragning på södersidan snarare en bekräftelse på just dess olämplighet.

Syftet med gång/cykel vägen är just att separera fotgängare, cyklister, scootrar, rullskidsåkare från just biltrafiken i en trafiksäker miljö. Syftet är det samma oavsett vilken sida om vägen så några irritationsmoment försvinner inte.

Annons

Att då förespråka blandad trafik på befintliga vägar som säker väg kan jag inte förstå, jag kan inte heller förstå hur det kan vara en säkerhetslösning att belasta redan hårt belastade småvägar med flera medtrafikanter som det är under semesterperioden.

I debatten lyfts cykelvägen fram som en turistrutt enbart under turistsäsongen, men i själva verket är cykelleden en del av den nationella cykel infrastrukturen där staten medfinansierar längs med statliga vägar.

Syftet är att främja till mer användande av bland annat cykeln i det vardagliga livet för att ta sig från punkt A till punkt B som då kan vara jobbet eller närmsta busshållplats.

Man vill också få fler människor i rörelse och en hård gjord bana ökar då tillgängligheten för till exempel handikappade.

Det ger också en valfrihet då de befintliga vägarna på södersidan kommer att finnas kvar och det kommer fortfarande vara möjligt för den som vill färdas där att göra så.

Därför anser jag att dragningen på norrsidan är den mest lämpade dragningen som inte bara ger en säker färdväg för de mest utsatta i trafiken utan också främjar både miljön och folkhälsan.

Per Andersson

Motionärscyklist, Skillinge

Annons
Annons
Annons
Annons