Annons
Insändare

Tina Helin: Varför dra cykelvägen några centimeter från bullrig bilväg?

Som cyklande turist har jag sett olika länder och provat på olika koncept för hur cykelleders sträckning förläggs.
Österlen • Publicerad 12 februari 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ett exempel på en fin sträckning i närområdet är Baskemölla-Simrishamn-Skillinge. På vissa delar av denna led är cykelvägens sträckning så vackert att man stannar och tar bilder eller sätter sig på en bänk en stund och njuter av utsikten.

Ett riktigt dåligt exempel är tyvärr den nya cykelvägen norr om Kivik fram till Brösarps backar. Varifrån kommer ofoget att förlägga en cykelväg några centimeter från en bilväg? Varför skulle jag som vanlig cyklande vilja cykla bredvid bullrande trafik som swoschar förbi hög hastighet och sedan bli påverkad av fartvinden från passerande tunga fordon?

Längs cykelväg i vacker natur lockas man att stanna och ta foton.
Längs cykelväg i vacker natur lockas man att stanna och ta foton.Foto: Tina Helin
Annons

Nej, som ”turist” vill jag hellre cykla på en väg som inget har att göra med bilvägen. Som cyklande turist vill jag att cykelleden ska gå där det är vackert och där det finns något att göra.

Längs gamla vägsträckningar eller gamla järnvägsspår, runt kullar och längs hav eller sjöar, i skog och mark längs gamla stigar. Genom fina byar och småstäder.

Vem är en cykelled, cykelväg eller cykelbana tänkt för? Vill man förflytta sig snabbt mellan två punkter om man ej är tävlingscyklist, kanske man inte ska cykla? Och som tävlingscyklist håller man för hög fart ändå för att kunna dela cykelbana med barnvagnar och rullatorer.

Om man på riktigt vill att cykling ska locka turister och bli ytterligare en del av besöksnäringen här nere, så är det inte med fula cykelledssträckningar man gör det. Hur ”säkra” de än anses vara.

Kan som fin förebild nämna cykelvägsnätet i till exempel Belgien med sitt nodpunktssystem för att hitta, som ett bra exempel. En fröjd för en turistande cyklist. Man gör sin egen cykelled genom att själv kombinera olika cykelvägar.

I USA, där man generellt inte cyklar alls för att ta sig någonstans, förlägger man ofta cykelleder längs nedlagda järnvägsspår med trevliga sträckningar och väldigt få backar. För att på så sätt uppmuntra människor till att cykla någon gång.

Dessa bicycle trails ökar i antal varje år och är nu en anledning till att cykling lanserats som en turistaktivitet; det har blivit coolt att kunna säga att man cyklat en viss led. Och att cykelleden i sig är anledningen till att man valde just det resmålet.

Det skulle vara coolt om man en dag kunde välja Österlen som resmål tack vare de fina cykellederna och cykelvägarna. Men om det mellan Hammar och resten av världen kommer att se ut som norr om Kivik, så är jag inte säker på att ens jag som bor här vill cykla där.

Då får jag hålla mig till Östra Vemmerlöv-Örnaberga-Baskemölla-Simrishamn-Brantevik-Skillinge. Och så vänder jag och får utsikten till höger istället.

Tina Helin

Östra Vemmerlöv

Annons
Annons
Annons
Annons