Annons
Kultur

Teatrar drar lärdom av digital omställning

När coronapandemin tvingade de svenska teatrarna att ställa in sina föreställningar valde många av dem att för första gången satsa på ett digitalt utbud.
Teater • Publicerad 4 juli 2020
På Östgötateaterns digitala scen visas bland annat föreställningen "The last fish", som hade premiär på teatern 2019. Pressbild.
På Östgötateaterns digitala scen visas bland annat föreställningen "The last fish", som hade premiär på teatern 2019. Pressbild.Foto: Klara G/Östgötateatern
Enligt Östgötateaterns chef Nils Poletti förde corona med sig en "crash course" i digital utveckling. I sommar satsar teatern på att erbjuda sin publik inlästa skräcknoveller. Arkivbild.
Enligt Östgötateaterns chef Nils Poletti förde corona med sig en "crash course" i digital utveckling. I sommar satsar teatern på att erbjuda sin publik inlästa skräcknoveller. Arkivbild.Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Mattias Andersson, chef på Dramaten, tror inte att digital teater kan ersätta den äkta varan, men är stolt över teaterns strömningstjänst. Arkivbild.
Mattias Andersson, chef på Dramaten, tror inte att digital teater kan ersätta den äkta varan, men är stolt över teaterns strömningstjänst. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT
Dramaten-föreställningen "Liv Strömqvist tänker på dig!" visas på både SVT Play och Dramatens egen strömningstjänst Dramaten Play. Pressbild.
Dramaten-föreställningen "Liv Strömqvist tänker på dig!" visas på både SVT Play och Dramatens egen strömningstjänst Dramaten Play. Pressbild.Foto: Sören Vilks/Dramaten
På Dramatens strömningstjänst Dramaten Play, som lanserades i mars, finns ett stort utbud av äldre inspelade föreställningar. En av dem är Ingmar Bergmans uppsättning av Yukio Mishimas pjäs "Markisinnan de Sade" från 1989, med bland andra Stina Eklad och Marie Richardson i några av rollerna. Pressbild.
På Dramatens strömningstjänst Dramaten Play, som lanserades i mars, finns ett stort utbud av äldre inspelade föreställningar. En av dem är Ingmar Bergmans uppsättning av Yukio Mishimas pjäs "Markisinnan de Sade" från 1989, med bland andra Stina Eklad och Marie Richardson i några av rollerna. Pressbild.Foto: Urban Jörén/Dramaten

På Östgötateatern kom vårens virusutbrott vid sämsta tänkbara tidpunkt. Två populära föreställningar fick ställas in och månader av planering gick om intet. Samtidigt låg teaterns digitala arbete "långt efter", enligt teaterchefen Nils Poletti. För att kunna fortsätta nå publiken behövde man ställa om – och det fort.

Tre månader senare konstaterar Nils Poletti att "nöden kan vara kreativitetens vän".

Annons

– Alla på teatern, från ledningen till medarbetarna, fick en "crash course" i digital utveckling. Det har väckt en oerhörd kreativitet hos personalen och det är en stor vinst, om man nu kan prata om vinster i den här situationen, fortsätter han.

Sommarsatsning på skräck

Nils Poletti medger att han tidigare varit skeptisk till att tillgängliggöra teater digitalt. Den uppfattningen har han nu omvärderat.

– Digitalisering har känts som ett politikernas modeord. Jag har alltid tänkt att mötena med publiken inte kan ersättas. Men nu når vi en ny publik.

Resultatet av Östgötateaterns digitala "crash course" blev en så kallad "digital scen" på hemsidan, vilken under april och maj hade 14 000 besökare. I onlinebiblioteket finns bland annat fjolårets snackis på teatern, cirkusföreställningen "The last fish", och filmen "Dumar", som egentligen skulle ha blivit en teaterföreställning men som formades om när repetitionerna avbröts.

– Avfilmad teater blir sällan bra, då funkar film bättre, säger Nils Poletti.

Omställningen har också lett till att Östgötateatern satsat extra på radioteater. Det fortsätter man med i sommar, när man varje lördag publicerar en Edgar Allan Poe-novell i uppläsning av skådespelaren Sven Angleflod.

– Ambitionen är att fortsätta med digitala påhitt även i höst, säger Nils Poletti. Det är inte det vi ska ägna oss åt i huvudsak, men det är ett till verktyg för oss att nå publiken och utveckla publikupplevelsen.

Hoppas på onlinearkiv

Nationalscenen Dramaten i Stockholm lanserade sin strömningstjänst Dramaten Play i mars i år. Sedan dess har tjänsten erbjudit såväl äldre inspelade föreställningar som nytt originalmaterial, i sommar bland annat monologserien "Osäkerhetens tid" med bidrag från ett tjugotal teatrar runt om i landet, och haft cirka 210 000 visningar.

– Det jag tycker är unikt med teater, i en tid när vi mer och mer sitter framför skärmen, är det levande mötet i rummet. Men med det sagt är jag imponerad av hur snabbt vi kunde ställa om, säger Dramatens chef Mattias Andersson, som menar att Dramaten Play fått mycket bra respons från publiken.

Att Dramaten, med flera teatrar, har haft möjlighet att visa äldre föreställningar via sina sajter under våren beror på tillfälliga upphovsrättsavtal mellan Svensk Scenkonst och Dramatiker- och Teaterförbunden. När avtalen löper ut är oklart, men Mattias Anderssons förhoppning är att teatern ska kunna hålla sig med en digital samling även i framtiden.

Annons

– Det är en fantastisk tjänst att kunna erbjuda, dels för folk som inte har möjlighet att ta sig till Dramaten, men också arkivmässigt, säger han.

Kräver teknikutveckling

Samtidigt menar Mattias Andersson att en fortsatt digital satsning också måste innebära en teknikutveckling. Hur ska teater på skärm kunna nå ut i konkurrens med stora strömningstjänster och konstanta flöden rörlig bild?

– Man måste fundera på vad som är det unika med en teaterupplevelse och hur man kan dokumentera det filmmässigt, säger Mattias Andersson.

Fakta: Digitala teatersatsningar runt om i Sverige

Teater

Byteatern: På hemsidan visas monologer med några av teaterns skådespelare.

Dramaten: På den digitala plattformen Dramaten Play visas bland annat "Markisinnan de Sade", "Liv Strömqvist tänker på dig!" och "Scener ur ett äktenskap". Släpper under sommaren novelluppläsningar i samarbete med förlaget Novellix.

Estrad Norr: På den digitala plattformen Digital scen visas bland annat "Karantändans" och Franz Kafkas "Beslut".

Folkteatern Göteborg: På den digitala plattformen Fjärde scenen visas bland annat webbserien "Urgent drama", "It's corona time" av Alexander Leiva Wenger och "Ordning och reda" av Mona Mansour.

Folkteatern Gävleborg: På den digitala plattform Folkteaterns fönster finns podcasts, gestalningar och mer.

Göteborgs stadsteater: På hemsidan visas Roland Schimmelpfennigs "The show can't go on" i regi av Michael Cocke.

Kulturhuset Stadsteatern: På den digitala plattformen Kulturhuset Stadsteatern Play visas bland annat "Hamlet på 24 minuter", "2 meter – en närgången dokumentärserie om teaterkonst" och debatt- och litteratursamtal.

Länsteatern på Gotland: På hemsidan visas webbserien ”Från Länsteaterns skattkammare”.

Oktoberteatern: På den digitala plattformen Oktoberteatern Play visas bland annat webbserien "Parfymörerna" och föreställningen "Driving miles" av Henning Mankell.

Regionteatern Blekinge Kronoberg: På den digitala plattformen Digital scen visas bland annat webbserien "#efterförisdansdisco" och filmen "Lust" av Helena Sandström Cruz.

Regionteater Väst: På hemsidan visas bland annat ungdomsföreställningarna ”Sex” och ”Drömlek”.

Riksteatern: På den digitala plattformen Riksteatern Play visas delar av vårens repertoar, däribland "Eddan", "Buhu och Stank" och "Domedagen – en trallvänlig talkshow".

Scenkonst Sörmland: På hemsidan visas musikfilmer från projektet "Härifrån".

Smålands musik och teater: På hemsidan visas bland annat filmserien ”Kultur på lunchen”.

Strindbergs intima teater: På hemsidan visas föreställningen "Moderskärlek".

Teater Galeasen: På hemsidan visas föreställningen "Hamlet".

Turteatern/Unga Tur: Under etiketten "Trubbel i Paradisdo: En digital happening" visar Unga Tur ett gästspel om dagen i juli.

Unga Klara: På den digitala plattformen Unga Klara on demand visas bland annat "För att jag säger det" och "Girls will make you blush".

Ung Scen/Öst: På hemsidan visas bland annat föreställningarna ”Tårbagaren” och ”Maskineri”.

Uppsala stadsteater: På hemsidan visas bland annat ungdomssatsningen "Lost in space" och musikteatern "Meningen med döden".

Västanå teater: På hemsidan visas delar av den kommande föreställningen "Körkarlen".

Västerbottensteatern: På den digitala plattformen VBT Play visas bland annat föreställningarna "Glupahungern" och ”Tre systrar".

Västmanlands teater: På hemsidan visas bland annat barnföreställningen ”Resan hem” och musikföreställningen "Hur man lever” med Marit Bergman och Andreas Kullberg.

Östgötateatern: På den digitala plattformen Digitala scenen visas bland annat cirkusföreställningen "The last fish" och Shakespeares ”Slutet gott, allting gott” som radioteater. Släpper under sommaren fem inlästa noveller av skräckförfattaren Edgar Allen Poe under etiketten "Poe i hängmattan".

Opera/dans

Dansens hus: På den digitala plattformen DH-Digi visas bland annat samtalsserien "Hallå där".

Kungliga operan: På den digitala plattformen Operan Play visas bland annat "Valkyrian" (konsertant version) och dokumentärserien "Livet på Operan".

Folkoperan: På den digitala plattformen Folkoperan Replay visas bland annat "Satyagraha" och "La Traviata".

Göteborgsoperan: På den digitala plattformen HemmaOperan visas bland annat konserter, filmklipp och en bakom kulisserna-vlogg.

Malmö opera: På Facebooksidan sänds dagligen "Dagens sång".

Norrlandsoperan: På den digitala plattformen NO Play visas bland annat operan "Blanche och Marie" och dansföreställningen "Outside in".

Tv

SVT Play: I kategorin SVT Scen visas bland annat "Lägerlappen" (Ystads teater), "Egenmäktigt förfarande" (Helsingborgs stadsteater) och "Turandot" (Norrlandsoperan).

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons