Annons

Låt staten betala Trelleborgstunnel

En hamn byggs i ena änden av en stad och infarten i den andra. Fullt så tokig skulle förstås aldrig verkligheten kunna bli. Eller, ja, det kunde den tydligen i Trelleborg, Sverige. Återstår då bara att göra det bästa av situationen.
Ledare • Publicerad 6 april 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Ystads Allehandas politiska linje. Ystads Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Trelleborgscharm?
Trelleborgscharm?Foto: Tomas Nyberg

Att Trelleborgs kommun i längden inte kan ligga i otakt med staten och Trafikverket har egentligen de flesta förstått. När det kommer till väsentlig infrastruktur som har betydelse för hela nationen blir det till slut omöjligt att de två ägarna går på tvärs med varandra.

Men det är svårt att känna någon glädje över ett omfattande projekt där helheten har smulats sönder i delar. Att flytta en stor hamn österut för att fortsatt leda ut och in den tunga trafiken från motsatt håll framstår som en riktigt dålig plan. Det är ju också därför planen egentligen inte har varit sådan. Dessutom har fullmäktige i majoritet i flera steg klubbat en dragning av ringväg och infart som nu tydligen inte gäller.

Annons

Fastigheter har lösts in som man nu måste hyra ut under längre tid eller sälja igen. Och kommunen ska dessutom fortsatt planera för att en eventuell breddning av den ringväg som ändå ska byggas klar för annan trafik. Det gör också att de återstående vinnarna vid den tidigare tilltänkta östra infarten ändå får leva med en liten ovisshet om det är en tillfällig eller permanent lösning som nu upprättas. Men det är trots allt svårt att tro att man ska åstadkomma en bra lösning för hamnens logistik som ska ha någon slags halvpermanent status.

Att bygga en attraktiv hamnstad framstår som komplicerat med denna lösning, om man nu inte väljer att gräva ner trafiken i en tunnel – vilket tidigare har sagts vara för dyrt. För boende på väster och för att hålla ihop den gamla staden med den nya hamnstaden vore det dock av högt värde om en längre tunnel blev verklighet.

Andra lösningar med trädplanteringar och breda promenadövergångar mellan stadsdelarna är naturligtvis enklast att få till, men en bullerbarriär mellan två stadsdelar gör ingen sammankopplad stad. De förslag som hittills har tagits fram från konsulter och Trafikverket har inte alls framstått som attraktiva ur stadsexploateringssynpunkt. Lyckas man få till en hamnstad under de förutsättningarna är risken stor för en tudelning som skapar två centrum. Vad händer då med det gamla centrala Trelleborg som redan i dag kämpar mot handelns omvandling, även oaktat coronakrisens extra tryck just nu?

Det är inte lätt att hitta en perfekt balans i ett projekt som har hamnat snett. Men ska hamnen behållas och trafiken öka så måste trelleborgarna på något sätt få tillbaka mer än vad de får i dag. Det gäller Trafikverkets insatser för att få till en välfungerande stad som inte präglas av lastbilstrafik genom centrum. Och det gäller i form av statlig ekonomisk ersättning för det värde som skapas för företag och skattefogdar i värdekedjor långt bortom Trelleborgs horisont. Den som räknar på det kan säkert kom fram till att det räcker både till tunnel och lönehöjning till hemtjänstpersonalen.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons