Sandra Mårtensson: ”Min drivkraft har alltid varit att sträva efter kvalitet”
Vågorna i ett upprört stålgrått hav slår in mot stranden, bara ett kort stenkast från Kåseberga Café & Bistros ytterdörr. Det saltstänkta läget är en unik tillgång.
Väl inomhus luktar det nygräddade kardemummabullar och kaffe. En skylt på väggen berättar också om årets satsning på caféet, gelato, italiensk glass som produceras i Kåseberga.
– Vi gör i princip allt från grunden. Det är viktigt för oss att kunna stå för våra produkter, säger Sandra Mårtensson som driver Kåseberga Café & Bistro.
Under de sex sommarveckor då trycket på turistdestinationen Kåseberga är som högst har Kåseberga Café & Bistro mellan 2000 och 3000 gäster om dagen.
– Den korta sommarsäsongen är otroligt viktig för oss, men för att kunna ha öppet större delen av året får man vara kreativ och testa nya lösningar. Oavsett vad vi gör satsar vi på att vara folkliga med bra kvalitet.
Sandra Mårtensson beskriver uppstarten för företaget som tuff. Hennes man Jonas Mårtensson köpte stället i Kåseberga hamn för att paret skulle satsa på något tillsammans.
– Det var ju inte så att vi tog över en väl fungerande verksamhet och kunde bygga på det. Det har tagit oss fem år att nå hit. Vi har gjort det genom att genomföra rejäla marknadsundersökningar, analysera statistik och haft moder att våga satsa på det vi trott på. Vi har fokuserat på en sak i taget, som ett bra utekök ett år och glasstillverkningen ett annat år. Vi skyndar långsamt och satsar på en hållbar utveckling.
Paret Mårtensson står också bakom satsningen på Kåseberga gårdshotell & spa, som öppnade förra året med 14 rum och drivs i ett eget bolag.
Satsningen ska ses i skenet av att byns attraktionskraft har ökat de senaste åren och att Kåseberga Café & Bistro ökat sin omsättning med 300 procent, berättar Sandra Mårtensson.
– Antalet gäster och folk som rör sig i byn ökar, och även intresset för att stanna någon natt eller till exempel hålla konferenser här. Nu behöver inte Kåseberga vara det in-och-ut-ställe som det har varit så länge, säger hon.
Men åter till Café & Bistro-verksamheten, som är den som Sandra är nominerad till Årets företagare för.
– 2018 var ett fantastiskt år för oss och då tänkte vi att vi hade nått toppen. Men 2019 kommer att bli ett ännu bättre år. Vi fortsätter att utvecklas Café & Bistro tillsammans med hotellet, med bland annat happenings och events, på ett sätt som gör att vi kan behålla vår kompetenta personal.
Sandra Mårtensson
Aktuell: Nominerad till Årets företagare i Ystads kommun
Ålder: 44 år
Bor: Mälarhusen
Familj. Maken Jonas Mårtensson, tre barn i skolåldern
Drivkraft: ”Jag har en passion för kvalitet. Det är nog främsta min drivkraft. Jag älskar också alla möten med gäster.”
Svaghet: ”Jag är ointresserad av allt tekniskt.”
Motiveringen: ”Sandra Mårtensson, Kåseberga Café & Bistro, driver ett framgångsrikt företag på landsbygden. Kåseberga är en ort hårt präglad av sommarturismen. Sandra har dock lyckats nå framgång med verksamheten även under övriga året. Maten tillagas i sann Kåseberga-anda enligt gamla traditioner. Stora möjligheter att utveckla verksamheten ytterligare.”
Kåseberga Café & Bistro
Företaget startade 2012 och caféet och restaurangen öppnade 2013.
Antal anställda (café och hotell): 9 stycken året runt, omkring 30 mellan mitten av juni och mitten av augusti.
Omsättning: ca 11 miljoner kronor
Sandra Mårtensson berättar att hon och hennes personal ständigt arbetar med att klimatförbättra verksamheten.
– Vi gav redan för tre år sedan upp plastglas och papperstallrikar till förmån för en riktig servis med riktiga glas och porslin. Framöver hoppas jag få bättre hjälp av kommunen med effektivare sophantering och att jag som företagare kan lämna matrester för kompostering.
– Att bli klimatsmart är en jättestor fråga för mig och för oss på ett personligt plan, men vi ser också att det kan gå hand i hand med vår lönsamhet och kvalitetssäkring.