Annons

M säger nej till utbyggnaden i hamnen: ”Därmed faller förslaget”

Det blir ingen flytt till det yttre läget i Ystads hamn. Kent Mårtensson (S) fick inte den breda majoritet för att ge klartecken till två nya färjelägen som han eftersträvat när frågan togs upp i kommunstyrelsen.
– Det blir ingenting, säger han.
Publicerad 31 oktober 2018 • Uppdaterad 2 november 2018
Det blir ingen utbyggnad av Ystads hamn.
Det blir ingen utbyggnad av Ystads hamn.

Ystad

Redan före valet drog Moderaterna i nödbromsen och krävde att hamnfrågan skulle pausas.

Annons

– Vi vill bättre utreda de ekonomiska förutsättningarna och undersöka om det inte finns externa intressenter, säger oppositionsrådet Kristian Bendz (M).

Frågan gjorde en paus under valrörelsen, men upphandlingen av de två nya färjelägena i den yttre hamnen rullade på. Fem anbud kom in, varav tre slutgranskades och hamnutskottet beslöt att anta det danska bolaget Per Aarsleffs anbud på 912 miljoner kronor.

Parallellt med upphandlingsprocessen blev det också klart att EU bidrar med 250 miljoner kronor till hamnutbyggnaden. Ystads kommun har beviljats bidraget tillsammans med ett av de polska färjerederierna, Polferries samt med företaget Gaz systems.

För ett par veckor sedan samlade Kent Mårtensson alla politiska partier till överläggningar. Då hade den ekonomiska bilden klarnat och kalkylerna justerats med lägre räntor, kortare avskrivningstider och en snabbare väg till att hamnen bär sina kostnader utan hjälp av de andra kommunala bolagen.

På onsdagen var det dags för kommunstyrelsen att ge klartecken till att starta utbygget i färjelägena. Ett sådant besked har det danska bolaget utlovats senast den 6 november.

– Ännu en gång drogs förutsättningarna för hamnutbyggnaderna av såväl hamnchefen Björn Boström som kommunens budgetchef Hans Persson. Därefter ajounerades mötet och jag när jag kollade med oppositionsrådet Kristina Bendz fick jag beskedet att de inte kunde säga ja. Därmed saknade jag den breda majoritet som krävs och förslaget föll, säger Kent Mårtensson.

Kristina Bendz påpekar att Moderaterna inte är negativa till en utbyggnad av Ystads hamn.

– Men man har inte utrett ärendet tillräckligt. Det finns oklarheter om när EU-pengarna betalas ut och frågan om externa intressenter är inte alls prövad, säger hon och medger att partiet är splittrat i frågan.

I och med att det inte blev något klartecken på onsdagen ser hela utbyggnaden ut att falla.

– Det finns i alla fall inga andra förslag, säger Kent Mårtensson och tycker läget är minst sagt besvärligt.

Annons

Han får medhåll av Eva Bramsvik Håkansson (C) förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Detta var ett viktigt beslut för staden Ystad och dess omland och det var viktigt att ha en bred majoritet för ett historiskt beslut som detta, säger hon.

Eva Bramsvik Håkansson undrar om alla har klart för sig konsekvenserna av beslutet.

– Vi tvingas avbryta upphandlingen och meddela regeringen att vi tackar nej till EU-pengarna. I förlängningen faller planerna på den nya stadsdelen hamnstaden, samtidigt som vi står med kostnaderna för Lantmännen på drygt 60 miljoner kronor.

Björn Boström är i nuläget inte beredd att kommentera kommunstyrelsens beslut.

– Jag har inte konsekvenserna klara för mig. Utslaget i kommunstyrelsen ser jag som en politisk markering och nu kommer jag att gå tillbaka till hamnutskottet och hamnbolagets styrelse för att få klara besked, säger han.

Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons