Insändare: Den som är satt i skuld är icke fri
Enligt statistik från SCB (Dagens Industri) 16 maj 2018, är Ystad Sveriges näst högsta belånade kommun med en skuld på 101 000 kronor per invånare.
Vi lever i en extrem lågräntenivå. Det har Ystads kommun utnyttjat.
En stor del av lånen tas via Kommuninvest. På hemsida kommuninvest.se kan man hitta följande statistik: Sveriges kommuner hade 2016 en snittlåneskuld per invånare på 52 281 kronor per invånare.
Ystads skuld var betydligt högre. Från 2010 till 2016 har Ystads skuld ökat från 49 545 kronor till 82 325 per invånare.
Som jämförelse hade Trelleborg, som också äger ett kommunalt hamnbolag, en skuld 2016 på 52 281 per invånare. Stockholm, Sveriges tillväxtmotor, har 39 068 kronor per invåndare. Ystads skuld var 2016 mer än dubbelt så stor jämfört med Stockholm.
Nu vill Socialdemokraterna och Centern öka skulden ytterligare för att finansiera flytt och utbyggnaden av hamnen. En kommersiell verksamhet, helägd av Ystads kommun, som har ganska lite med den samhällsservice vi kommuninvånare förväntar oss.
Först ska man låna nästan 1 miljard kr och ytterligare 1–2 miljarder i senare skede. Vem står i slutändan som garant? Kommuninvånarna!
Med nya lån hamnar Ystad i en klass för sig. Det finns en gräns när man inte får låna mer. Vad händer då?
Ystad ska växa och med det kommer behov att investera i välfärd. Skolor, vård, äldreomsorg och infrastruktur. Skulden kommer begränsa Ystads handlingsfrihet.
Vad tillför hamnen för nytta till kommuninvånarna? Varför ska den drivas i ett helägt kommunalt bolag? Stor arbetsgivare? Otroligt lönsam? Stor del av kommunens intäkter?
Man blir lite förvånade över den kompetens som tydligen finns hos Ystads politiker, inte minst inom Socialdemokraterna, avseende kommersiell verksamhet och investeringsanalys.
Kommuner folkomröstar om mindre. Malmö är mer än tio gånger fler invånare än Ystad. Tänk om politikerna där velat låna 10–30 miljarder att investera i sitt hamnbolag för att öka den tunga trafiken på en smal gata rakt igenom stan. Förbi bostadsområden och skolor. Sannolikt hade det bildats ett ”Stoppa hamnen parti”.
S och C - varför var inte hamnen en stor fråga i valrörelsen? Det är extremt stora belopp ni vill låna med konsekvenser för infrastruktur, miljö och framtiden.
Jan Axlund (M)